Digitális detox

Az életünk tele van képernyőkkel. Amikor felébredünk az az első, hogy megnézzük a telefonunkon mennyi az idő, majd kávézás közben végigpörgetjük a facebookot, indulásnál bekapcsoljuk a navigációt, a munkahelyünkre érve pedig a számítógépet.

Ugye ismerős? Ezek után nem meglepő, hogy a szakértők figyelmeztetnek arra, hogy ez az állandó monitorfüggőség károsíthatja egészségünket.

„A fejlett technológia hihetetlenül hasznos lehet, és kétségtelenül sok program fejleszti a kreativitást, valamint lehetővé teszi a kikapcsolódást„ – mondja Charlotte Walsh, a Digital Detox partnere. „De ha elkezd elterelni azoktól a dolgoktól amivel foglalkoznunk kellene – mint a munkánk vagy a tanulmányaink, vagy negatívan befolyásolja az emberi kapcsolatainkat –, akkor veszélyessé válik.”

„Annak érdekében, hogy ne válhass az okostelefonod rabszolgájává, szükséged van önfegyelemre és esetenként teljes szünetre” – magyarázza Walsh.

Ebben segíthet a digitális méregtelenítés. Az alábbi pontok betartásával könnyen elérhetjük, hogy életünket ne a számítógépek és mobiltelefonok uralják.

1. Készítsünk egy listát!

Először is soroljuk fel az összes digitális tevékenységet amit végzünk.

Ez megmutatja, hogy mennyire vagyunk függők, valamint segít felismerni, hogyha csökkentjük a digitális eszközök használatát, akkor visszaszerezhetünk néhány órát magunknak, hogy olyan dolgokat csináljunk, amelyek sokkal jelentősebbek, mint a Facebook folyamatos böngészése vagy az e-mailek ellenőrzése. Ezt az időt, amikor otthon vagyunk a telefon vagy a gépek előtt akár a természetben is tölthetnénk, vagy nyaralással, kikapcsolódással.

2. Adjunk meg időkorlátot!

Ne csak a gyermekeinknek korlátozzuk le a gép használatát, hanem magunknak is.

Ha beállítunk egy időintervallumot, azzal kényszerítjük magunkat arra, hogy abban az időszakban végezzünk a teendőinkkel, az online feladatokkal, e-mailekkel stb. Nincs halogatás, és ismét felszabadul rengeteg szabadidőnk. Így sokkal inkább a való világra tudunk összpontosítani a képernyő bámulása helyett.

3. Ne állítsunk elérhetetlen célokat!

A digitális függőség ugyanolyan, mint bármely más függőség. Nem fog menni a megszüntetése egyik napról a másikra, ezért először csak kis célokat állítsunk magunk elé. Annak érdekében, hogy végül teljesen eltöröljük a függőséget, jó ötlet, ha először csak néhány tevékenység idejére korlátozzuk, amikor egyébként is elfoglaljuk magunkat mással. Legyen ez az edzés ideje alatt, az ebédszünetben vagy a vásárláskor, ha lassan szüntetjük meg a függőséget, könnyebb lesz ragaszkodni a célhoz. A megszokott rituálék segítenek elérni céljainkat.

4. Kis lépésekkel előre

Ne próbáljunk egyszerre lemondani a tabletről, laptopról és okostelefonról.

„Vezessünk be egyszerre egy változást, hogy aztán a többi változhasson” – tanácsolja dr. Walsh. Talán lehetne első lépésként az összes eszköz eltiltása az ebédlőasztalról, vagy a hálószobából. Legalább egy hétig ragaszkodjunk új szokásunkhoz, és aztán vezessük be a következőt. Ahogy egyre inkább hat ránk a digitális méregtelenítés, észrevesszük, hogy visszanyerjük uralmunkat a saját életünk felett.

5. Aludjunk eleget!

Próbáljuk meg egy másik szobában tárolni az eszközöket, ne a hálószobában egy éjszakán át. Ezzel megelőzhetjük, hogy bármelyik eszközt használjuk közvetlenül elalvás előtt, vagy hogy ez legyen az első dolog reggel. Sokszor az alvási zavarok összefüggésbe hozhatók a digitális függőséggel.

Tegyünk róla, hogy az összes képernyő ki legyen kapcsolva legalább 2 órával elalvás előtt. Ez azt jelenti, hogy nincs telefon, nincs laptop, nincs tablet. A hálószoba alvásra szolgál.

6. Használjuk a kikapcsolás funkciót

Napközben kapcsoljuk ki a chatet és csak bizonyos időközönként kapcsoljuk be egy-egy órára, így nem lesz az az érzésünk, hogy azonnal válaszolni kell egy üzenetre. Az e-mailek letöltését is be lehet állítani, hogy 3-4 óránként töltődjenek le a telefonra, így nem nyomjuk le rögtön a válasz gombot, és marad néhány szabad óránk, amikor rá sem kell nézni a telefonra.

7. Együtt könnyebb

A dolgok mindig könnyebbek, ha valakivel együtt csináljuk. Keressünk magunknak egy „méregtelenítő havert”, vagy akár többet is! Így ösztönözhetjük egymást az előrehaladásra és megsokszorozódik az az idő, amit egymással tudunk eltölteni, szemtől szemben, akár egy jó közös programmal, vagy együtt sportolással, vagy csak egy jó beszélgetéssel egy pohár bor mellett.

8. Ne dugjuk be a fülünket!

Próbáljunk elindulni fülhallgató nélkül, így talán meghallunk olyan hangokat, amiket eddig kizártunk az életünkből, mint például a madárcsicsergés, vagy a barátaink hangja.
Kezdjük azzal, hogy elmegyünk futni fülhallgató nélkül, ezután már könnyebb lesz otthon hagyni a telefont reggel az indulásnál.

9. Mondd el mindenkinek, mit csinálsz!

Minél több embernek beszélünk a méregtelenítéséről, annál több ember fog figyelni minket, és valljuk be, nem akarunk kudarcot vallani. Akár még jó példa is lehet a barátok vagy a család számára, amikor látják, hogy nem foglalkozunk a telefonunkkal étkezés közben, hanem rájuk koncentrálunk.
Ezzel a néhány egyszerű módszerrel rengeteg időd nyerhetünk magunknak arra, hogy a saját életünket tudjuk élvezni és ne más, ismeretlen emberek életét nézegessük a képernyőnkön.
Egészen biztosan jobban feltölt egy séta a tóparton, mint egy személytelen chatelés. Próbáljuk ki, megéri! Itt a nyár, élvezzük ki minden szépségét, töltsünk minél több időt a szabadban olyan emberekkel, akiket szeretünk.

vlad