Újra vár az iskola!

A régió valamennyi iskolájában becsöngettek szeptember 1-jén, a nyári szünet szabadsága már csak emlék, az elkövetkező hónapokban újra a tanulás kerül a középpontba.

A tanévkezdés a szülőket és a diákokat egyaránt megviseli, igaz mindkét felet más-más okból. Míg a szülőknek általában a pénztárcát kell nagyra nyitni az új tanév előtti hetekben, addig a diákoknak elsősorban lelkileg kell ráhangolódniuk az iskolára.

Nem is csoda, hogy sokan nehezen élik meg a hosszú szünetet követő éles váltást, hiszen a sok szabadidőt hirtelen felváltja a még több kötelezettség: meg kell felelni a tanároknak, különórákra kell járni, házi feladatot kell írni, készülni kell a dolgozatokra és persze közben jó lenne azért egy kicsit gyereknek is lenni.

Az iskolára hangolódás fontos eleme a felkészülésnek, érdemes a tanévkezdés előtt néhány héttel elkezdeni. Aki idén elfelejtette, jövőre ne hagyja ki, ugyanis jelentősen enyhíthető néhány praktikus módszerrel a tanévkezdéssel járó „sokk”. Mivel ezután a tanulásé lesz a főszerep, fontos, hogy a szülő támogassa gyermekét a feladatok elvégzésében. A tanulást nem csak a közös leckeírással lehet segíteni, a szülő feladata például, hogy a gyerekkel közösen kialakítson egy olyan napirendet, amely elősegíti a jó teljesítményt. Fontos, hogy a gyerek időben feküdjön le aludni, és a reggelek ne a kapkodásról szóljanak, ezzel sok felesleges feszültséget elkerülhetünk. Ha van egy jó napirend és kialakul egy jól működő életritmus, melyhez következetesen tartjuk magunkat, azzal gyermekünk mindennapjait tesszük könnyebbé.

A jó teljesítmény egyik feltétele a nyugalom, ezért fontos, hogy elegendő idő jusson a pihenésre. A napi nyolc óra alvás fontosságát előttünk nagyon sokan megírták már, ebbe most nem mennénk bele. A kielégítő éjszakai alvás mellett jusson idő egy kis pihenésre napközben is. Nem feltétlenül ágyban töltött lustálkodásra gondolunk, a pihenést jelentheti egy kis séta, játék az udvaron vagy a játszótéren – a pihenőidőt lehetőleg ne a számítógép vagy a video­játék előtt töltse a gyerek. A lényeg, hogy az iskolában eltöltött idő és a tanulás között legyen lehetőség a kikapcsolódásra ezáltal pedig a feltöltődésre.

Fontos, hogy ne terheljük túlzottan a gyereket, ne büntessük például hosszas gyakorlással, a tanulás ne délutántól estig tartó, végeláthatatlan elfoglaltság legyen. Az erőltetéssel általában ellenkező hatást érünk el, mint szeretnénk.

V. N.

A 2017/2018-as tanév rendje

 Őszi szünet október 30-tól november 3-ig tart. Első tanítási nap: november 6. (hétfő).

A téli szünet előtti utolsó tanítási nap december 22-én, pénteken lesz. A szünet december 27-től január 2-ig tart. Az első tanítási nap január 3-án, szerdán lesz.

Az első félév 2018. január 19-ig tart.

A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap március 28-án, szerdán lesz. A szünet március 29-től április 3-ig tart. A szünet után először április 4-én kell iskolába menni.

Az érettségi vizsgák első napja 2018. május 4-én, pénteken lesz.

Országos kompetenciamérés: 2018. május 23.

A tanév 2018. június 15-ig tart.

Érettségi vizsgák utolsó napja: 2018. június 29.

Fontos a megfelelő táplálkozás!

 A kiegyensúlyozott élet egyik fontos eleme a megfelelő táplálkozás. Fontos, hogy gyermekünk ne chipset vagy ropit egyen kólával és gumicukorral, ha éhes, lehetőleg finom, tápláló és egészséges étellel csillapítsa az éhségét az iskolában is. Egy jól összeállított tízórai megfelel ezeknek a feltételeknek.

 A tízórai tartalmazzon szendvicset – mindegy, hogy kifli, kenyér, zsömle, de lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készüljön. Törekedjünk arra, hogy a hozzávalók jó minőségűek legyenek! Gondoskodjunk a kalciumbevitelről, tegyünk a csomagba például kefírt, ami az emésztőrendszerre is jótékony hatással van.

 A szendvics mellé csomagoljunk friss zöldséget és gyümölcsöt is, például banánt, almát, körtét vagy hámozott narancsot.

 A folyadékpótlás nagyon fontos, ezért a tízórais csomagban legyen gyümölcslé vagy ásványvíz, esetleg kakaó. A cukros üdítőket kerüljük.