Jóga télen

Olyan hideg van! Mindenki ismeri ezt a kifogást, hogy ne kell-jen kimozdulni a jó meleg szobából, ugye?

Néhány jógagyakorlat például olyan belső hőt fejleszt, amely egészségesen és melegen tart minket.

Kezdjük egy forró teával

Először kortyoljunk el egy csésze forró teát a kezdés előtt. Ez belsőleg felmelegít és segít ráhangolódni a gyakorlatokra.

Kapalabhati légzés

Ez egy biztonságos tisztító technika. A kapalabhatit rekeszizom pránájámának is nevezik. Ha elvégzünk néhány sorozat kapalabhatit, máris felmelegszünk, úgy érezzük, hogy a testünk és a légzésünk könnyebb lett. Ez a légzőgyakorlat növeli az összpontosító képességünket. Tulajdonképpen a rekeszizom edzésére irányuló légzés, a hasi légzés speciális fajtája.

Fújjuk ki jól a gyakorlat előtt az orrunkat. Kilégzéssel kezdünk, de itt a kilégzés nem az ismert módon, a hasizmok összehúzásával történik, hanem a levegőt hirtelen, erőteljesen kipréseljük az orrlyukainkon át, úgy, mint egy fújtató. Az így kilökött levegő után nem tartunk légzésszünetet, hanem elernyesztjük a hasizmunkat, mire a tüdő alsó és középső része szinte magától megtelik levegővel. A fújtató mozgásokat a hasizom erős megfeszítésével, gyorsan egymás után kell végezni. 3 x 10 ilyen légzéssorozat már kellőképpen felmelegíti a testet- lelket.

Napüdvözlet

Ha még esetleg nem minden porcikánk melegedett át a légzéstől, figyeljünk arra, hogy lassan kezdjük a Napüdvözletet. Általában a gyakorlás elején végezzük, mivel egy olyan tradicionális gyakorlatsor, amely a jógázót felkészíti az ászanák gyakorlására. A gyakorlás során ajánlott arccal a Nap vagy kelet felé állni. Egy kör elvégzése 1-2 percet vesz igénybe. Végezhetünk kezdetben csak 3-4 kört, később pedig már a 10-12 sem fog gondot jelenteni. Vannak olyan jógatradíciók is, ahol 108 kört végeznek minden reggel. Tökéletes bemelegítésnek, de önálló gyakorlatként is megállja a helyét, hisz teljes egész. 10-20 perc gyakorlás után már nem csak azt vesszük észre, hogy felmelegedtünk, de akár már az izzadságcseppek is megjelennek.

Aktiváljuk a Manipura csakrát

A hő a test „kemencéjéből” származik, amely a has közepén helyezkedik el. A harmadik csakra, a Manipura csakra, amely a tűz eleméhez kapcsolódik. Tehát minden itt végzett munka meggyújthatja a fizikai és energetikai tüzet, hogy még több meleget nyújtson. Ezt a csakrát leginkább a harcos pózok vagy a trikonászana aktiválja. Lépjünk ki széles terpeszállásba . A bal lábfejet fordítsuk teljesen balra, a jobb lábfejet pedig csak annyira balra, hogy a sarok hátrébb legyen, mint a kislábujj. Emeljük a karokat vállmagasságba úgy, hogy a tenyerek lefelé nézzenek. Nyújtózzunk oldalirányba. A medencét tartsuk középen, és a bal kézzel nyújtózzunk oldalra úgy, hogy mellkas helyzete nem változik. Kilégzésre a törzset hajlítsuk oldalt lefelé, de a csípő ne mozduljon, mintha csak két üveglap közt végeznénk a gyakorlatot. A bal kéz ujjaival támaszkodjunk meg a talajon. Nézzünk felfelé, a jobb tenyerünkre. Belégzésre a jobb karral nyújtózva egyenesedjünk fel, a karok újra oldalsó középtartásban, a lábfejek előre néznek. Ismételjük meg a másik oldalra is!

Ugye, hogy már nincs is olyan hideg! Van még kifogás?

VB