Vigyen újra lendületet a munkájába! – Tanulás egy életen át

/

Ki gondol nyáron a tanulásra? Igaz, hogy augusztusban az iskolapadok még üresek, ám azok számára, akik már kikerültek a munkaerő piacra, ez az időszak sem telhet tétlenségben. Nem csak pályamódosításkor, de a szakmai előrelépéshez és sok esetben a szinten tartáshoz is elengedhetetlen a hivatásunkkal kapcsolatos legújabb információk, tudásanyag megszerzése.

A lifelong learning, vagyis az élethosszig tartó tanulás egyáltalán nem újkeletű dolog. Régi közmondásokban, filozófusok bölcseleteiben is tetten érhetők az állandó önművelésre vonatkozó felszólítások, az egész életen át tartó oktatás koncepciója azonban az 1970-es évek óta kezd általánossá válni. A lifelong learning fogalma magában foglal minden ismeret- és tapasztalatszerzést, amely kisgyermekkortól a felsőoktatáson át egészen életünk végéig történik.

Az iskolai tananyag nem elég

Csak az iskolában elsajátított tanulmányok manapság már kevésnek bizonyulnak ahhoz, hogy az egyén a munkaerőpiac igényeinek megfeleljen. A tanulás döntő szakasza a felnőttkorra helyeződik át, így a felnőttkori tanulásba fektetett energia és pénz nagy eséllyel megtérül a munkaerőpiacon. Az Európai Bizottság által 2000-ben kiadott vitaanyag szerint az általános- és középiskolai oktatás legfőbb feladata a fiatalokat „megtanítani tanulni”, hogy kedvük és módszereik legyenek az élethosszig tartó tanuláshoz.

De kinek van kedve felnőttként tanulni?

Az egyes életkori szakaszokban különböző módszerek lehetnek hatásosak a tanulásnál. Napjaink kutatásai rávilágítanak arra, hogy a felnőttek a következő esetekben legmotiváltabbak a tanulásra: ha az oktatás épít a korábbi élet- és munkatapasztalokra;

amikor a tanulás abba a környezetbe helyeződik, amelyben a tanuló él;

amikor a tanulás valóságos problémákkal foglalkozik

amikor a tanuló saját maga választja meg, amit tanul, és ellenőrizheti azt

Szüleink idejében még nem feltétlenül jelentett előnyt egy önéletrajzban, ha élete során sok munkahelyen dolgozott. Manapság azonban a néhány évenkénti munkahelyváltás - ha ez egyben minőségi előrelépést is jelent - nyitottságot, tanulásra való képességet mutat. A legtöbb munkát 5-10 év után rutinból végez az ember, ami egyáltalán nem motiváló sem a munkaadó, sem a munkavállaló számára.

Nyitottság és merészség kérdése

A lifelong learning esetében is sokat segíthet az önismeret. Tanuljuk meg felismerni a fásultság jeleit, és merjünk váltani! Sokan félnek egy bizonyos életkor fölött pályát módosítani, pedig ha tisztában vagyunk saját képességeinkkel, és tájékozódunk a munkaerőpiaci lehetőségekről, nagy eséllyel csak nyerhetünk. Egy új szakma megszerzése, egy idegennyelv elsajátítása, vagy régi hivatásunkon belüli specializólódás ismét új energiákkal, lelkesedéssel tölthet el bennünket évekig, évtizedekig.

Ön mit tanul vagy tanulna felnőttként?

Legyen ön a Lokáció oktatási tanácsadója! Írja meg véleményét a Lokáció Facebook oldalán, hogy ön mit tanult vagy tanulna szívesen felnőttként! Milyen pozitív tapasztalata van a lifelong learninggel kapcsolatban?

Nagy Renáta